Keys to innovation in sustainable education through the landscape in social sciences
DOI:
https://doi.org/10.47666/summa.7.1.3Keywords:
Innovation, landscape, geography, education, sustainabilityAbstract
Sustainable education is a new trend that has been included in curricula in recent years. Due to its relationship with the Social Sciences and its close link with the didactics of geography through landscape, Through the following article we present some of the keys that can favor the learning in sustainable education through the mediation of landscape didactics and the use of different educational resources specific to geography. Thus, exploring the ideas of various authors achieves a decalogue with the main keys to working sustainability thanks to the study of landscapes in the various educational stages and valuing the various approaches and possibilities to achieve useful learning and students without giving up, from concrete landscapes to complex and abstract learning related to sustainability in all areas.
Downloads
References
Alcántara-Manzanares, J. & López-Fernández, J. A. (Coords.). (2021). Didáctica del Medioambiente en Educación Primaria. Editorial Síntesis.
Álvarez, R. F. (2019). La enseñanza del paisaje desde una concepción constructivista: propuesta didáctica. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (dreh), (15), 135-159. https://doaj.org/article/c4c88f30f78941d18a8ebdaafcc433a2
Amaro, F., Manzanal, A. I. & Cuetos, M. J. (2015). Didáctica de las Ciencias Naturales y Educación Ambiental en Educación Infantil. UNIR.
Betrán, P., Villa Orduna, I., & Mazas Gil, B. (2022). “El aire que respiramos”: diseño y desarrollo de un proyecto sobre contaminación atmosférica para trabajar las destrezas científicas (No. ART-2022-131912). https://zaguan.unizar.es/record/12141
Buttimer, A., & Seamon, D. (2015). The human experience of space and place. Routledge.
de Oliveira, J. G. R. (2015). A geografia escolar eo papel da geografia física. Anekumene, (9), 19-25.
Denier, L., Scherr, S., Shames, S., Chatterton, P., Hovani, L., Stam, N. (2015). The Little Sustainable Landscapes Book (J. Lorenzo, 2017). Global Canopy Programme: Oxford. https://globalcanopy.org/wp-content/uploads/2021/01/GCP_LSLB_ES.pdf
García de la Vega, A. G. (2019). Perspectivas de futuro en el aprendizaje del paisaje. Didáctica Geográfica, (20), 55-77. https://didacticageografica.age-gedidacticageografica/
Garrido Pereira, M. (2013). La opacidad del paisaje: formas, imágenes y tiempos educativos. Compasso.
Gil, J. V., Moreno, C. G., & Marín-Yaseli, M. L. (2021). Materiales educativos para trabajar conceptos sobre desarrollo sostenible en las aulas de educación secundaria. Geofocus: Revista Internacional de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica, (27), 55-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Granados Sánchez J. & Medir Huerta R. M. (Coords.). (2021). Enseñar y Aprender Geografía para un mundo sostenible. Octaedro.
Guallar, C., Velilla, J., Cuartero, N., Ferraz, M. F., Marín-Yaseli, M. L., Ojeda, A. O., & Rodrigo, B. (2020). Propuesta de recursos didácticos en línea para trabajar patrimonio, despoblación y territorio en Educación Secundaria Obligatoria. Paisaje, patrimonio cultural y despoblación en territorio mudéjar aragonés. Cuadernos de geografía, (104), 153-176. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7492154
Hernández Carretero, A., & García de la Vega, A. (2022). Del análisis del paisaje a la emoción del paisaje. Aportaciones a su didáctica. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (10), 6-23. https://doaj.org/article/48089dbe72a44918a2e8d6ebface35b5
Licera Ruiz, Á. (2018). Los itinerarios didácticos en la enseñanza de la geografía. Reflexiones y propuestas acerca de su eficacia en educación. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 66- 81.https://revistaseug.ugr.es/index.php/revistaunes/article/view/12199
Mogensen, F., Mayer, M., Breiting, S., & Varga, A. (2009). Educación para el desarrollo sostenible. Graó.
Ortega Ruiz, P. & López Bermúdez, F. (Coords.). (1995). Educación Ambiental: cuestiones y propuestas. Caja Murcia.
Pastor, M. M. B. & Santisteban, A. C. (Eds.). (2020). Didácticas específicas a través del patrimonio local. Paraninfo.
Peralta Lara, D. C., & Guamán Gómez, V. J. (2020). Metodologías activas para la enseñanza y aprendizaje de los estudios sociales. SOCIEDAD &Amp; TECNOLOGÍA,3(2), 2–10. https://doi.org/10.51247/st.v3i2.62
Pericacho Gómez, F. (2023). Implicaciones didácticas del espacio escolar. Perfiles Educativos, 45(180), 91-105. https://doi.org/10.22201/iisue.20873
Riveiro-Rodríguez, T., Domínguez-Almansa, A., & López-Facal, R. (2020). Representaciones del profesorado acerca de la enseñanza-aprendizaje de la asignatura “Paisaje y sostenibilidad” en aulas de secundaria en Galicia, España. Revista Electrónica Educare, 24(3), 498-520. https://www.scielo.sa.cr/scielsci_arttd=S1409-42582020000300498
Sánchez Aguilar, R. (2022a). Taller del Paisaje en Educación Primaria. Ríos y montañas de España a través de un taller basado en recursos manipulativos y cartografía física en 2º de Primaria [Trabajo Final de Grado]. https://repositorio.uam.es%B3n
Sánchez Aguilar, R. (Coord.). (2022b). Ideas fuerza para la Movilidad Sostenible del Siglo XXI. AGD Ediciones. https://raulsaguilar.wordpress.com/2022/08/03/ideas-fuerza-para-la-movilidad-sostenible-del-siglo-xxi/
Published
Versions
- 2025-03-05 (2)
- 2025-03-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SUMMA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.